امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزههای مختلف همچون محیطهای مجازی (VE) و متاورس (Metaverse) و همچنین افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و کامپیوترها توسط عموم مردم، بسیاری از فعالیتهای بشر اکنون در بسترهای مجازی انجام میشوند. در همین راستا نمایشگاه مجازی میتواند با بهرهگیری از تکنولوژیهای نوظهور و برطرف کردن محدودیتهای نمایشگاه فیزیکی، به عنوان یک ابزار مناسب و کارامد برای صاحبان کسب و کار شناخته شود.
جهت هرگونه مشاوره و همکاری جهت راه اندازی نمایشگاه مجازی میتوانید با ما تماس بگیرید.
نمایشگاه مجازی رویدادی آنلاین است که در یک پلتفرم جامع تحت وب برگزار میشود. این نمایشگاه امکان تعامل افراد در محیط مجازی را به جای فیزیکی فراهم میآورد. مزایای ارزشمند نمایشگاه مجازی این نوع نمایشگاه را به ابزار مهمی برای بازاریابی تبدیل کردهاست.
مدلسازی اطلاعات ساخت (BIM) به عنوان یک رویکرد مبتنی بر مدل 3D نقش مهمی را در طراحی نمایشگاه مجازی ایفا میکند. به طور کلی طراحی نمایشگاه مجازی یک فرآیند یکپارچه شامل معماری و طراحی داخلی (سهبعدی)، طراحی گرافیک، نورپردازی و … میباشد که به راحتی از مدلهای اطلاعات ساخت قابل استخراج هستند. از این رو، میتوان مدلسازی اطلاعات ساخت را شالوده طراحی نمایشگاه مجازی دانست و از نرمافزارها و ابزارهای متنوع آن در طراحی نمایشگاههای مجازی بهره برد.
در حال حاضر نمایشگاههای مجازی، محبوبیت بسیار زیادی در جهان پیدا کردهاند. در جهان امروز از این نوع نمایشگاهها به عنوان یک ابزار بسیار مهم برای فعالیتهای بازاریابی و انجام تبلیغات، استفادههای زیادی به عمل میآید. از مهمترین محدودیتهای نمایشگاه فیزیکی که در بستر نمایشگاه مجازی مرتفع میگردند میتوان به محدود بودن زمان برگزاری، هزینههای بسیار زیاد جابجاییها و برپایی غرفهها و محدودیت تعداد شرکتکنندگان اشاره کرد.
تواناییهای تیم طراحی و توسعه نرمافزار PMBIM به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه در کشور، سبب شده است که این محصول از جامعیت بالایی برخوردار بوده و تمام قابلیتهای مورد نیاز به منظور افزایش کارایی نمایشگاه را دارا باشد. این محصول بر اساس فناوریهای روز دنیا در این حوزه طراحی و توسعه داده شدهاست و میتواند در طیف وسیعی از حوزهها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قابلیت شخصیسازی این محصول برای سازگاری و هماهنگی هرچه بیشتر با حوزه مورد استفاده وجود دارد.
به طور کلی فضاهای موجود در نمایشگاه به دو دسته تقسیم میشوند :
نمایشگاه مجازی نیز مانند نمایشگاه دارای سالنهای اصلی و فرعی است که دسترسی به سایر فضاها را فراهم میسازند و بازدیدکنندگان میتوانند آزادانه در سالنها حرکت کنند. همچنین به منظور افزایش کارایی نمایشگاه امکاناتی چون پذیرش، تبلیغات (ویدئو، بنر، پوستر و تیزر صوتی)، راهنما، برنامه زمانبندی و … در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگیرد.
غرفههای مجازی کارکرد غرفههای واقعی را در محیط مجازی تحت وب دارند. غرفه داران میتوانند در آن به معرفی محصولات و خدمات خود پرداخته و با بازدیدکنندگان مستقیما ارتباط (صوتی و متنی) برقرار کنند. این غرفهها به صورت اختصاصی برای غرفهداران مختلف طراحی و شخصیسازی میشود تا به بهرهوری حداکثری دست یابند.
برخی از امکانات اصلی موجود در نمایشگاه مجازی عبارتند از :
همچنین نمایشگاه مجازی با توجه به تحت وب بودن آن و سازگاری با طیف وسیعی از پلتفرمها میتواند بسیاری از محدودیتهای نمایشگاههای واقعی را مرتفع کرده و مزایای بیشتری نسبت به آنها ارائه دهند. برخی از مهمترین این مزایا عبارتند از :